Selecteer een pagina
Leestijd: 3 minuten

Wanneer je verhalen leest over de beste manier om je hardloopafstand te vergroten wordt overal verteld dat het het beste is om dat langzaam te doen. Zo’n 10% trainingsomvang per week meer schijnt idealiter het maximale te zijn. Iets anders ga ik zeker ook niet beweren. Toch kan je lichaam vaak meer aan – zolang je niet op maximaal tempo rent. Zo heb ik ervaren…

Van 8km naar 10km

Ondertussen loop ik alweer wat langer en dan worden je ‘gewone’ rondjes wat saai. Zo heb ik bij mijn schoonouders een leuk rondje van 8km, wat ik geregeld loop als we daar zijn. Deze keer wilde ik eigenlijk wat verder, en met Google Maps kan je dan vrij eenvoudig een route wat aanpassen, zodat die langer wordt. 10 à 11km leek me een mooie verruiming van het gebruikelijke rondje.

Die afstand van 10km rende ik al wel wat vaker (heen-en-weer naar de A1) en soms een dozijn kilometers. Dat zou deze dag geen probleem hoeven te zijn, het was mooi weer, dus gaan met die benen!
Het liep echter iets anders…

Verkeerde afslag

Na een kilometer of 6 in mijn ronde moest ik een afslag naar links nemen, richting Oude Pekela. Mijn eerste poging op linksaf was te vroeg, en dat zag ik ruim op tijd. Vervolgens de volgende afslag naar links genomen. een goede 200 meter op die weg zag ik rechts, redelijk vlak naast mij nog, een auto rijden. Die reed precies op de route waar ik had willen lopen!

Run Han Run - verkeerde afslag bij hardlopen

Het liep die dag lekker en in plaats van omkeren besloot ik door te lopen. Dan pak ik gewoon een volgende weg naar rechts, kom dan wel redelijk op dezelfde plek uit en dan ben ik weer op de route. Zo was de gedachte. Alleen, er kwam geen afslag naar rechts.

Uiteindelijk toch rechtsaf kunnen slaan en op gevoel doorgelopen. Nu mag ik zeggen dat ik, gelukkig, een goed oriëntatie vermogen heb qua richting. Lekker doorlopen was het devies, we zien wel waar ik uitkom. Aan de rand van Oude Pekela toch maar even stil gaan staan en de telefoon erbij gepakt. Niet om te bellen, welnee, gewoon om te kijken waar ik nou exact was, en of ik op de T-splitsing beter rechtsaf of linksaf kon gaan.

Afstandsrecord

Gelukkig was het niet ingewikkeld meer om bij mijn schoonouders terug te komen (zie pauzebalonnetje tussen km13 en 14), doorlopen maar weer.
Toen ik overigens door had dat ik de verkeerde afslag genomen had, en ook wist dat de afstand daardoor wel meer dan 10/11km zou worden ben ik iets rustiger gaan rennen. Daardoor kon ik ook het laatste stuk nog gewoon doorgaan met hardlopen. Geen gehijg en gepuf.

Eenmaal terug op bestemming bleek dat de totale afstand 17 kilometers was. Zo ver had ik nog nooit gerend!

Verkeerde afslag - resultaat- Run Han Run

Het mooie was wel dat ik me er prima bij voelde en eigenlijk zelfs nog wel hard gelopen had – en het was een leuke route om eerlijk te zijn. Zo zie je nog eens wat. In de planning zat het niet, en ook de afstand was in één keer wel een behoorlijk stuk verder. In plaats van 10% betrof het hier een goede 50% meer qua afstand.

Zoals de titel al zegt, je kan vaak meer dan je denkt! Niet altijd en overal (overdreven) bij en over nadenken. Iets wat ik nog wel eens wil doen trouwens, maar gewoon lekker gaan en je ziet wel wat er gebeurt. Zolang je dat met beleid doet.

Verkeerde afslag - selfie - Run Han Run

Keerpunt

Deze dag is wel een belangrijke in mijn hardloopjaren. Niet zozeer dat ik een verkeerde afslag heb genomen, hoe grappig dan ook. Nee, het gaat hier vooral om de afstand. Voornamelijk in verhouding tot de titel van deze blogsite van me. Want ja, deze dag van de foute afslag is er mede de oorzaak van dat ik naar Athene wil.

Daarover later meer!

Heb jij wel eens een verkeerde afslag tijdens het hardlopen genomen? Wat gebeurde er en wat dacht/deed je toen?
Laat het weten in een reactie – dank!